Maradj észnél!

Támogassa az agy egészségét a megfelelő élelmiszerekkel és kiegészítőkkel

Írta: Dr. Liz Applegate
SAB-tag

A gyors gondolkodás és az éles memória mind a munka sikerének, mind pedig a gördülékeny életnek kulcsfontosságú tulajdonságai. A kutatók már tudják, hogy az agy csúcsformában tartása megfelelő ételeket igényel. Agya a 20-as éveiben működik a legjobban, majd fokozatosan hanyatlik a memória és a kognitív képességek, például a problémamegoldás, mérhető veszteségekkel a 40-es és 50-es éveiben. A 70-es és 80-as éveiben nagyobb a kognitív funkciók hanyatlása. És csakúgy, mint a szív egészsége esetében, az agy egészségének és működésének romlását felgyorsíthatja a helytelen táplálkozás.

Az elmúlt néhány évben a kutatások feltárták, hogy a szív egészségéhez hasonlóan az agy öregedését és a kognitív teljesítményt is javíthatja, ha bizonyos ételeket fogyasztunk a MIND diétának nevezett étkezési terv részeként. A kulcsfontosságú esszenciális omega-3 zsírokat és étrendi antioxidánsokat, például az E-vitamint és a polifenolokat tartalmazó élelmiszerekre és kiegészítőkre összpontosítva megvédheti az agysejteket (neuronokat) az öregedés okozta változásoktól. Ezenkívül a MIND diétában kiemelten kezelt különféle zöldségek és egyéb élelmiszerek kulcsfontosságú B-vitaminokat tartalmaznak, amelyek lassíthatják az agy öregedési folyamatát. És csakúgy, mint az egészséges szívért való étkezés, bizonyos ételek, például a finomított szénhidrátok (cukros finomságok) elkerülése vagy korlátozása szintén hozzájárulhat az agyműködés öregedéssel járó normál hanyatlásának lassításához.

MIND Diéta
Az olyan étkezési minták, mint a mediterrán diéta (MedDiet) vagy a diéta a hipertónia megállítására (DASH) étrendről ismert, hogy csökkentik a szívbetegségek és a magas vérnyomás kockázatát. Talán nem meglepő, hogy mellékhatásként a kutatások kimutatták, hogy ezek a diéták segítettek javítani a kognitív funkciókat és lassították az életkorral összefüggő kognitív hanyatlás kialakulását a későbbi években. 1 Ennek eredményeként a kutatók olyan táplálkozási minta kidolgozásába kezdtek, amely potenciálisan megakadályozhatja a memória és más kognitív képességek, például a verbális felidézés és a problémamegoldás hanyatlását, amelyek általában az öregedéssel járnak.

A MIND diétának nevezett étrendi minta (MedDiet-DASH Intervention to stop Neurodegenerative Delay) a MedDiet és a DASH hibridje, amely meghatározott élelmiszerekre és tápanyagokra összpontosít. Az eddigi kutatások azt sugallják, hogy a MIND-diéta követése óriási ígéretet jelent a memória és más kognitív képességek korral járó hanyatlásának késleltetésében.

Tenger gyümölcsei: A zsíros halak, mint a lazac és a szardínia, gazdag forrást biztosítanak az esszenciális omega-3 zsíroknak, amelyek az idegsejt membránjainak szerves részét képezik. Az omega-3 bevitele (ételből vagy táplálékkiegészítőből) segít fenntartani az agysejteket és a kognitív képességeket. Egyél legalább hetente egyszer omega-3-ban gazdag tenger gyümölcseit.

Zöld zöldségek: A spenót, a mángold és más zöldek rengeteg antioxidánst és más olyan vegyületet tartalmaznak, amelyekről ismert, hogy javítják a véráramlást, és megvédik az agysejteket (neuronokat) az életkorral összefüggő normál hanyatlástól. Egyél naponta zöld zöldségeket; legalább egy adag sötét leveles zöldet és egy másik zöldséget.

Bogyók: Gazdag vörös, kék és lila színük erős antioxidánsokból származik, amelyek megvédik a neuronokat az öregedés során tapasztalható tipikus kopástól. Egyél bogyókat legalább hetente kétszer.

Dió: A bogyókhoz hasonlóan a diófélék is antioxidánsokat szolgáltatnak; és a tenger gyümölcseihez hasonlóan a diófélék is esszenciális zsírokat biztosítanak, amelyek az idegsejtek membránjainak szerves alkotóelemeivé válnak. Egyél naponta egy adag diót.

Korlátozandó vagy kerülendő élelmiszerek:
Az agy védelme bizonyos élelmiszerek korlátozását vagy elkerülését is jelenti, amelyek megakadályozhatják az egészségesebb élelmiszerek megválasztását, vagy negatív szinergiát biztosítanak az agyban, és elősegítik a kognitív hanyatlást.

Telített zsírok: A vaj, a sajtok, a margarinok és a zsíros húsok telített zsírokat tartalmaznak, amelyek elősegítik az oxidációt és a gyulladást (egyfajta irritációt sejtszinten). A vaj, a kókuszolaj és a margarin napi 1 evőkanálnál kevesebbet tartalmaz; és kemény sajtokhoz és zsíros húsokhoz – korlátozza heti egyszeri adagra.

Finomított szénhidrátok: A fehér lisztből készült kenyerek, tészták, sütemények és más pékáruk, valamint a finomított cukor (asztali cukor, barna cukor és hasonlók) szintén elősegítik a gyulladást, és gyakran nélkülözik a kulcsfontosságú tápanyagokat. Ebbe a csoportba tartoznak a hozzáadott cukrot tartalmazó italok, például az üdítők és a gyümölcsitalok. Korlátozza kevesebb mint öt adagot hetente.

Táplálék-kiegészítők

A MIND diéta kutatása új hangsúlyt fektetett az étrend-kiegészítőként bevitt speciális tápanyagok szerepére a hosszú távú kognitív egészség előmozdításában.

Omega-3-ok: Azok az alanyok, akiknél enyhe vagy egyáltalán nem romlott a kognitív képesség, és omega-3-pótlást kaptak (mind DHA-val, mind EPA-val), a kognitív funkciók további romlása három éven keresztül a placebóval összehasonlítva. 2 Míg egyes kiegészítőkkel végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy az extra omega-3-nak nincs haszna az életkor előrehaladtával járó kognitív hanyatlás megelőzésében, a legtöbb kutató rámutat arra, hogy sokan nem fogyasztanak megfelelő mennyiséget ezekből a kritikus zsírokból egész életük során, és a pótlás indokolt lehet.

Multivitamin: Egy 2023-as tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy azok az egyének, akik 3 éven keresztül egy alapvető multivitamint (13 vitamin és 15 ásványi anyag) kaptak a placebóval kezelt csoporthoz képest, körülbelül 3 évvel javították a memória teljesítményét. A kutatók elmélete szerint a jobb tápanyagbevitel optimalizálja az agyműködést az életkorral összefüggő hanyatlásokkal szemben. 3

D-vitamin, B12 és folsav: Ezek az esszenciális mikrotápanyagok gyakran hiányoznak az ember étrendjéből, különösen az idősödéssel, mivel az étrendből származó élelmiszerek kevésbé változatosak és kevesebb kalóriát fogyasztanak. Az öregedéssel is kevesebb B 12- vitamin szívódik fel, és kevesebb D-vitamin termelődik a szervezetben, a mikroelem-anyagcsere idővel összefüggő hanyatlása mellett, aminek következtében ezekkel a tápanyagokkal való kiegészítés jótékony hatással van az agyműködésre.

Támogassa agya egészségét tudatos étrenddel és megfelelő étrend-kiegészítőkkel!

Kiegészítés NeoLife-al

A NeoLife, amelyet a Tudományos Tanácsadó Testület és egy teljes élelmiszer-alapú filozófia vezérel, 65 éve kínál kiváló minőségű étrend-kiegészítőket a táplálkozási szakadék áthidalására. Íme néhány NeoLife termék, amelyek segíthetik a MIND diétát.

Referenciák:

  1. Dominguez LJ és mtsai. Táplálkozási szokások és kognitív hanyatlás: a megelőzés legfontosabb jellemzői. Curr Pharm Des. 2019; 25(22): 2428-42. doi: 10.2174/1381612825666190722110458.
  2. Welty FK. Omega-3 zsírsavak és a kognitív funkciók. Curr Opin Lipidol. 2023 február; 34. (1): 12-21. doi: 10.1097/MOL.0000000000000862.
  3. Yeung LK és mtsai. A multivitamin-kiegészítés javítja az idősebb felnőttek memóriáját: Randomizált klinikai vizsgálat. Am J Clin Nutr. 2023 július; 118(1): 273-82. doi: 10.1016/j.ajcnut.2023.05.011.

Vita-Gard & Vita-Squares

Tré

A Tré a gránátalma, az acai bogyó és a zöld tea legtisztább kivonatainak erőteljes és egyedülálló kombinációja, a NeoLife szabadalmaztatott Inflox Berry Blend-ével kombinálva. Resveratrollal és alfa-liponsavval erősítik, és természetesen édesítik az agave kaktusz nektárjával. Nem csak a gyümölcslé, a Tré hasznosítja a szupergyümölcsök és a zöld tea erejét, hogy elősegítse az egészséges szívet, az éles elmét és az optimális immunitást.*

Omega-III Salmon Oil Plus

A Salmon Oil Plus tiszta, természetes lazacolajon és a NeoLife exkluzív Ultra High Potency Omega-3 zsírsavain (UHPO3) alapul. Minden adag nyolc táplálkozási szempontból fontos omega-3 zsírsavat tartalmaz, amely körülbelül egy adag friss lazacnak felel meg. A Salmon Oil Plus klinikailag tanulmányozott és ultratiszta, minden forrását több mint 200 potenciális szennyezőre szűrték.

NeoLifeShake

NeoLifeShake

Pro Vitality

A Pro Vitality a Carotenoid Complex, a Salmon Oil Plus, a Tre-en-en és az Essential Vitamin and Mineral Complex erejét egyetlen kényelmes napi csomagban egyesíti. Teljes kiőrlésű gabonákon, halakon, gyümölcsökön és zöldségeken alapuló összetétele segít táplálni, védeni, szabályozni és táplálni sejtjeit az egész életen át tartó egészség és vitalitás érdekében.* Minden csomag 21 alapvető vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz.